hur andras volymen när isen smälter?

Matrial: Mätcylinder , Nål , Vatten och en isbit.

Hypotes: När isbiten smälter så höjs vattennivån.

Genomförande: Vi tog en cylinder och fyllde den upp till 50 strecket. När vi släppte ner isbiten i cylindern så höjdes nivån till 55 och sedan när isbiten smälte så höjdes den ännu mer , till 57.

Resultat: Vattennivån steg med cm³. Det betyder att is tar mer plats än vatten.

kalt vatten i ett glas

Matrial: liten bägare och kalt vatten.
Hypotes: Jag tror att det kommer att bildas bubblor i botte som är luft och koldioxid.
Genomförande: Vi hällde kalt vatten i en bägare och väntade...
Resultat: hypotesen hade rätt men Vattnet löser gaser , det löser gaserna när det blir varmare.

kallt vatten i glas (labb)

marial: bägare ,  kokplatta  , kallt vatten

hypotes: Jag tror att det börjar koka och ryka, bubblorna innehåller förmodligen koldioxid.

genomförande: Jag häller upp vatten i en bägare sedan ställer jag den på kokplattan.
jag väntade och såg,  efter en minut ungefär började det komma bubblor på botten av bägaren. Sedan så började bubblorna släppa och flyta upp till ytan och blev lite större. efter Sedan börjar det ryka lite om vattnet och fler bubblor stiger snabbare. Sedan efter det börjar det koka!
Slutsatts: Min hypotes stämde inte, bubblorna längst ned ville upp och bli vatten
ånga det är därför bubblorna stiger och det kokar.

Testa dig själv 5.4 Vatten

1.Vad är ytvatten?
Svar: Det är vatten från ytan i en sjö.
2.Vilka är det fyra stegen när man renar ytvatten?
Svar: Grov filtring, flockning, filtering genoms sand och bakterie dödande medel.

3. Vilka är dom tre stegen genom avlopsränsning.
Svar: Mekanisk rening, boilogisk rening och kemisk rening.

4. Varför renar vi vattnet innan vi använder det.
Svar: Annars blir det smutsigt och kan var förorenat och man kan få sjukdommar.
5.Varför renar vi det efter vi använd det.
Svar: För att fiskar och djur inte ska skadas av vattnet som kommer ut igen. Och så att människor kan bada också.
6.Berätta mer utförligt vad so händer vid de olika stegen i  ett vattenvärk och ett reningsvärk.
Svar: Grovfiltrering ä när man tar bort alla stora sopor som t ex petflasker och andra stora saker.
Flockning gör man efter och då släpper man ett gelektigt ämne som gör att partiklarna fasnar i den och sjunker till botten.
Sedan filterar man vattnet genom tjocka lager sand.
Till sist häller man i ett bakteriedödande medel i vattnet. Det innerhåller ofta klor eeller föreningar med kloratomer.

Testa dig själv 5.3 Vatten

1. Vad kallas det när en vätska blir till gas utan att det kokar.
Svar: Det kallas att den avdunstar.
2. Hur ser vattenånga ut?
Svar: Det ser ut som  en dimma.'
3.Förklara hur vatten kan avdunsta fast temperaturen är under kokpunkten.
Svar: det är när det är varmt i luften så kan vattnet avdunsta och bli till moln fast temperaturen är under kokpunkten.
4.Berätta om de olika delarna i vattnets krätslopp.
Svar: Vatten avdunstar det blir till moln genom kondensation moln stiger det börjar regna och snö sen rinner det tillbaka ner i vattnet.
5.Varför kan du inte dricka samma vatten molekyler som en dinosaurie ha druckit.
Svar: Vatten molekylerna finns inte kvar för de flesta vatten molekylerna har byggts om och dom från dinosarie tiden har försvunnit.

Testa dig själv 5.2 Vatten

1. Vad är molekylformen för vatten?
Svar: H2O
2.Vid vilken temperatur är vatten som tyngst.
Svar: +4 °C
3. Varför flyter is och vad här det för betydelse för jorden?
Svar: Isen flyter för att den har lägra densitet än vatten, det gör att sjöarna inte blir bottenfrusna och dödar fiskar och sådant.
4.Vad menas med ytspänning och hur märker vi av den?
Svar: Det är att molekylerna dras mot varandra, det finns för att annars skulle molekylerna flyga iväg och bli gas.
Vi märker det när en kran står och droppar så samlas det vatten i dens öppning t.ex.
5.Förklara vad som menas med vattnets värmecapacitet.
Svar: Det menas med att vattnet är svårare att skyla ner än luften och vattnet har mycket hög värme kapacitet.
6.Berätta hur vatten kommer upp från djupt i marken till växternas blad.
Svar: Det är ytspänningen som gör att vattnet kan klättra uppåt.

Testa dig själv 5.1 Vatten

1.Hur stor del av din kropp är vatten?
Svar: 67%
2. Hur mycket vatten gör varje person med i Sverige varje dag?
Svar: Ungefär 200 liter per dag.
3. Berätta hur jordens vatten fördelas med saltvatten, is och flytande sötvatten.
Svar: Sötvatten = 2,7% , Grundvatten = 59% , Sjöar och floder = 0,01% , Inlandisar  och glasiärer 2,1% , atmosvären = 0,001%
4. Beskriv vattnets betydelse för några olika transporter.
Båtar , Fartyg , jollar , vattenskotrar, fiskdjur och ubåtar
5. På vilket sätt tror du människors liv skulle se annorlunda ut om 90% av jordytan vore land och det bara fanns några mycket små hav.
Svar: Det skulle vara svårt att överleva med så lite vatten på våran jord.

RSS 2.0